gay-friendly
May 20th, 2009 by lianaȘi asta fără a-mi știrbi în vreun fel mizantropia care, de altfel, face casă bună cu un idealism de o naivitate înduioșătoare.
Conștientizezi sau nu, locul tău e într-o casetă pe care alții pun etichete. Muzica pe care o asculți, domeniul în care lucrezi, pregătirea educațională și câte și mai câte. Toate astea sunt stampe uniforme care ar trebui să spună ceva despre tine. Dar nu disparat, ci luate ca un tot. Și chiar și atunci, ar fi mult prea puțin. Nu are nimeni răbdare să cunoască atâția oameni, nici pe cei cu care interacționează frecvent, nici măcar pe cel pe care-l cred a fi cel mai apropiat. Dar e un automatism la îndemână. Unul care, aparent inofensiv, poate genera discriminări cu consecințe grave. E o amputare a priori, primul pas spre dezumanizare.
Oricât de simplist ar suna, societatea rămâne înainte de toate un organism și, ca orice organism, este supusă bolii. Nu știu în ce măsură s-a regenerat societatea românească după ‘89 și nici ce imunitate a dobândit în urma procesului violent. Cert e că, dincolo de orice cuantificare, România e depresivă și are încheieturile amorțite. În spatele depresiei ei este o furie înăbușită orientată spre sine. România se autodigeră și atribuie acest canibalism automutilant unui instinct individualist de supraviețuire. Țara asta e o mămăligă care fierbe încet și pe care n-o s-o apuc explodând.
Revenind la evenimentul săptămânii, din punct de vedere al identității sexuale, ești gay, bi sau hetero. De multe ori, dacă ești bi, te găsești pus automat în tabăra gay. Nimic surprinzător atâta timp cât, pentru mulți, totul e fie alb, fie negru. Între acești poli se pierd însă atâtea și-atâtea nuanțe încât ce se pierde, până la urmă, este tocmai esența. Libertatea la care avem toți dreptul, indiferent de religie, etnie, sex sau orientare sexuală. Poziția referitoare la libertatea de exprimare e pentru mine esența gay-pride-ului, nu stridența unor demonstranți și oprobriul violent al unor lăturalnici. Și, dacă cei dintâi fac un deserviciu întregii comunități gay, ceilalți reflectă cât se poate de fidel zidul conservator al realității. Mă-ntreb dacă o mai pot numi dezamăgire, atâta timp cât am anticipat-o. Cu atât mai mult cu cât programul festivalului este unul cât se poate de ok și de liniștit. Televiziunile n-au avut ce să difuzeze „șocant” și au apelat la imagini de arhivă. Mda. Cel puțin până la marșul de sâmbătă. Oricum, nu e numai România nepregătită pentru libertate, ci tot restul lumii, indiferent de legislație. De fapt, prea puțini sunt cei care ar putea accepta libertatea în totalitatea ei. Pentru că avem limite și acestea, la rândul lor, generează noi limite concentrice lor, până ajungem reduși la un punct. Și nu de vedere.
Ca paranteză, am în față ultima copertă a cărții lui Camus – Exilul și împărăția. Aici, Grenier spunea: „Camus a luptat nu numai împotriva lenei de a gândi (opera sa este ca o beție a lucidității), ci mai cu seamă s-a împotrivit lenei de a simți. N-a obosit niciodată luptând, fiindcă n-a obosit niciodată iubind.” Nu-i ăsta motiv suficient să militezi în văzul tuturor pentru ce crezi înlăuntrul tău? Indiferent de lentile. Dar cu bun simț și respect pentru ceilalți.
Posted in externate | 36 Comments »



May 20th, 2009 at 10:02 am
E un motiv suficient, zic! Doar că trăim într-o lume guvernată de lene (de a gîndi, de a simţi), mulţi purtînd după ei nişte burţi spirituale.
Aş vrea să-ţi promovez articolul pe Blogoree. Sper că e ok?
May 20th, 2009 at 2:23 pm
si eu o sa te votez pe blogoree. peste 2 ore am examen si una dintre teme e libertatea. si cand am citit asta “Oricum, nu e numai România nepregătită pentru libertate, ci tot restul lumii, indiferent de legislație. De fapt, prea puțini sunt cei care ar putea accepta libertatea în totalitatea ei.” mi-am dat adus aminte ca Bentham spunea ca nu putem forta pe nimeni sa fie liber, ca aia nu ar mai fi libertate. Putem doar sa ii convingem. si asta dureaza.
May 20th, 2009 at 4:43 pm
@alphadog – eram adormită când am aprobat comentariul, dar e ok, da
@Marius – cam târziu să-ți urez baftă, dar… dacă ți-am amintit de Bentham, e semn bun. Pe lângă feminism și drepturile animalelor, care ar fi mai cunoscute, a susținut și acceptarea homosexualității.
Merci.
May 20th, 2009 at 9:07 pm
Draga Liana:
Multumesc mult pentru text. Inseamna mult pentru mine.
Cu drag,
Octavian
May 21st, 2009 at 2:02 am
Băi,
Nu mai vorbiţi de libertate ca şi cum vorbiţi de îngheţată. Vi se scurge printre degete.
Mă întreb, oare o să îmi primesc ban pentru că pun la îndoială textul iniţial?
May 21st, 2009 at 11:24 am
ah. sunt sigură că da.
la revedere!
May 21st, 2009 at 11:25 am
şi… hâc! nu epsistă libertate, frateee! hâc!
kafka! m/
May 21st, 2009 at 3:08 pm
Mă, pisi, nu-ţi iei niciun ban. Din punctul meu de vedere, ai libertatea (aha) să vorbeşti despre orice text în termeni de “scurgere”. Fiecare după cât şi cum poate. Peace!
May 22nd, 2009 at 12:32 am
Mda.
Nu sunt eu ăla care să caute necazul. Sau mâhnirea celorlaţi. Nu te-aş fi bănuit pe tine de o aşa tactică (aceea a cenzurii), ai reacţionat în termeni previzibili: ironie pretins inteligentă.
Aluzia mea era referitoare la Octavian, care a comis-o acum ceva vreme, şi de atunci s-a jurat că nu mai vorbeşte cu mine niciodată. Dar eu mi-s român din ăla naşpa (lăturalnic) şi caud nod în papură. Acuma asta este, matale ai scris aiurea despre libertatea de exprimare, eu frecventez spaţiul ăsta că deh, cumva îmi eşti simpatică (prin scris), s-a nimerit şi Octav să te aprecieze pentru logica impecabilă, nu m-am putut abţine să nu i-o trântesc. Adică îmi pare rău că s-a întâmplat aicea, meritai ceva mai bun.
Dixtracţie plăcută la IPR îţi doresc.
May 22nd, 2009 at 12:37 am
ai două galbene. stai jos.
May 22nd, 2009 at 3:38 pm
tot raul spre bine… articolul tau a fost recomandat pe hotcity
http://www.hotcity.ro/ce-ne-inconjoara/rubrica/blogosfera-feminina/weekend-blog-digest-22052009
May 22nd, 2009 at 11:13 pm
Liana:
Multumesc deci ca ai folosit sigla gaypride.ro a site-ului la care lucrez cu Robert. Dar tin sa remarc ca noi nu organizam marsul, noi doar incercam non-asociativ si printr-o abordare people to people sa explicam cum stau lucrurile din interiorul comunitatii si din exteriorul ei.
Octavian
May 23rd, 2009 at 12:47 am
am draci, pisi. îmi muşc urechile. vezi tu când ajungi.
bă octavian, să mor dacă voiam să mă iau de tine, da nu mă pot abţine, daaa: ce dracu te tot semnezi? dacă voiam cu-adevărat descopeream noi cum te cheamă şi fără. şi nu ţii să remarci, ţii să afirmi, că nu remarci chestii în care persoana ta se implică direct decât dacă eşti schizo sau ceva.
şi mai ales: cum dracu explici tu ceva “din interiorul comunităţii”, dar în acelaşi timp “non-asociativ”?
cu alte cuvinte, te bănuiesc că te străduieşti prea tare.
O.o m/
May 23rd, 2009 at 3:45 am
Revin când mă trezesc. De-a binelea. Moto preventiv: „Ce te uiți la mine ca la avioane, fă? Sunt o doamnă, dă-te dreacu’, deci respectă-mă!”
May 23rd, 2009 at 8:59 am
@zeletitia:
daca dai command/control+view source vedeai ca e un tag x pe ultimele trei litere, pentru ca nu ma cheama Octav.
non-asociativ inseamna ca nu suntem o organizatie, ci un grup de prieteni, si ca nu incercam sa gasim nicio forma birocratica prin care sa ne justificam activitatea
din interiorul comunitatii se pot naste multe, la fel ca in orice comunitate.
imi pare rau daca prezenta mea aici te lezeaza.
O.
May 23rd, 2009 at 1:23 pm
mă… nu-mi pasă cum te cheamă. tocmai asta-i.
încă te străduieşti prea tare.
şi nu mă lezează prezenţa ta aci mai mult decât m-ar leza a oricui altcineva. ai un discurs cretinoid, atâta tot. şi reacţionez, că e dreptul meu.
May 23rd, 2009 at 1:37 pm
@zeletitia: multumesc de apreciere. eu despre ce scrii tu nu ma pronunt, pentru ca am renuntat dupa primul minut. asa sunt eu, n-am rabdare.
O.
(dar incerci, nu gluma)
May 23rd, 2009 at 1:56 pm
60 de secunde înseamnă scremere multă
May 23rd, 2009 at 1:57 pm
uai, ce proastă-s. da. asta e cu scuze. “altcuiva” ăhâââî
May 23rd, 2009 at 2:11 pm
@zeletitia: da, intr-adevar, 60 secunde sunt prea multe, nu stiu ce se intampla cu mine, aveam o gestiune a timpului perfecta, chiar nu-mi pierdeam timpul cu orice.
May 23rd, 2009 at 2:13 pm
O.
pwhahaha
May 23rd, 2009 at 4:59 pm
O să consider că v-ați împăcat
May 23rd, 2009 at 5:21 pm
te xuip
May 23rd, 2009 at 5:22 pm
câh, tu
May 23rd, 2009 at 5:22 pm
uatevăr
May 24th, 2009 at 1:29 am
Am trăit primii 20 de ani ai existenței mele într-o societate care condamna penal homosexualitatea. O societate în care sexul se petrecea sub plapumă, în misionar, pe întuneric, ca ceva rușinos și care trebuie să se termine cât mai repede. Body language? Dăruire totală trupească ? Satisfacția partenerei? HA! Povești. Lucrurile nu s-au schimbat foarte mult până azi. Mentalitatea românească legată de sex în general a rămas cam aceeași. Cultura sexuală, care ar trebui deprinsă din familie, e aproape zero. Nu vă mirați de atitudinea față de gay atunci când atitudinea față de sexul straight este bolnavă și deprinsă pe apucate.
Am cunoscut bărbați gay. Îi respect pentru munca lor și pentru felul lor de a gândi. Nu mă deranjează cu cine și-o trag și pe unde. Fiecare își exprimă sexualitatea așa cum crede de cuviință.
May 24th, 2009 at 6:26 am
Gheorghe, fix în virtutea acestui argument ar trebui să ieşim toţi heterosexualii în stradă şi să ne afirmăm sexualitatea. Noah, acum stai matale şi judecă mai bine ultima ta propoziţie, cu oleacă de discernământ.
Modernitatea e fix spaţiul ăla în care majoritatea contează la vot şi minoritatea contează pentru subminarea majorităţii, în diferite alte momente. Adică nu există o definiţie clară a ceea ce este semnificativ moral. Instrumentalizarea acestor minorităţi împotriva moralei tradiţionale ţine de o dereglare a organismului social. Fiecare este liber să facă ce vrea. Nu pe bune, serios că este aşa? V-aţi tâmpit cu toţii?! Mergeţi înapoi la Rosseau înainte să vehiculaţi concepte de-a împulea. Să înţelegeţi mai bine ce înseamnă ca viaţa socială să regleze de la “cu sine putere” voinţa fiecărui individ sau comunităţi. Înseamnă, nici mai mult nici mai puţin, decât anarhie.
Din partea mea, să facă praf la ei în pat. Dar instrumentalizarea actului sexual intim în folosul obţinerii recunoaşterii sociale şi a drepturilor civile mi se pare un act jignitor şi imoral, împotriva căruia am să mă opun. Drepturile tale nu derivă din opţiunea sexuală, ci din angajarea socială, civică şi politică, dacă ea există. Familia nu există în afara femeii şi a bărbatului, şi asta nu se va schimba niciodată. E un dat pe care, dacă nu îl pricepi, este fix problema ta. Adevărul nu depinde de cretinismul tău, rămâne în continuare la fel.
Da, ştiu, mi s-a mai zis: retrograd, legionar, conservator înapoiat şi alte abureli de-astea. Plus eliminat de pe teren. Hai băi, ce naiba, dăm cu bâta în baltă, dar stăm cu nasul în concepte înalte, gen libertate de exprimare. M-am sictirit de marxime reşapate sub forma toleranţei tâmpe. Mai lecturaţi înainte să deschideţi gura.
May 24th, 2009 at 11:42 am
Și dacă propriul tău copil ar fi gay?
May 24th, 2009 at 12:08 pm
da, am comentat și acolo. O fi bine?
May 24th, 2009 at 12:33 pm
musiu muşat am citit doar primele trei randuri ale cearşafului înşirat de dumneavoastră aci.
şi ca idee: ultima propoziţie(sic!) a lu’ nenea(aia pe care-l sfătuieşti s-o judece cu discernământ) este “așa cum crede de cuviință”.
te-am băgat în oală cu Octavian. şezi mumos.
May 24th, 2009 at 1:26 pm
Liana, doar pentru că s-ar putea întâmpla asta, nu pot accepta ce se întâmplă acum. Adică ar trebui să fiu de acord cu căsătoriile gay doar pentru că, undeva în timp, copilul meu ar putea fi gay. Well, were is the fucking logic in this? Ne cumpărăm toţi puşti doar pentru că e posibil să crescă criminalitatea? Ori chestia asta nu o să ducă tocmai la creşterea criminalităţii? Nu zic că acceptând căsătoriile gay o să şi crească numărul de gay people. Observ cu îngrijorare crescândă cum firescul e condamnat, aproape incriminat.
Zeletetia, în două rânduri ai fentat discuţia. Sau dialogul, mă rog. În nici un caz nu mă deranjează, e problema ta că îţi scapă regulile polemicii sau că îmi aplici etichete. Doar că repeţi aceeaşi tâmpenie, din categoria “cum crede fiecare de cuviinţă.” Dacă ai citi tot comentariul meu şi nu l-ai expedia semidoct cu poante de autobază, ai avea şansa unică de a vedea şi altă perspectivă.
May 24th, 2009 at 1:44 pm
Ștefan, era un simplu exercițiu. Să fii sincer față de tine într-o situație de acest gen. Nu să-mi răspunzi mie. Că, până la urmă, nu mă privește cum îți gestionezi tu viața, iar problema pe care o ai tu… nu o ai vis-a-vis de mine. E o luptă cu morile de vânt, sper că ești conștient de asta, chiar dacă ai ținut neapărat să ți se umfle vena mai devreme. Și nu ești deschis la dialog, indiferent de ce impresie îți lași. Eu îți cam știam poziția dinainte să ți-o exprimi și faptul că nu împărțim aceleași convingeri etice, religioase și de cartier nu mă face să vreau să te schimb, să-ți deschid ochii, să-ți arăt calea. Come on… nu așa se schimbă lucruri și mentalități. Ce-ți veni, pe bune? Cine te-a înjurat de te-ai aricit în halul ăsta absolut gratuit? Mi se face mie rușine de rușinea ta.
May 24th, 2009 at 1:45 pm
“poante de autobază” e poantă de autobază.
nu expediez nimic semidoct, expediez punct. problema nu e ce cred eu sau tu despre ce e normal. dacă nu ţi-ai dat seama până la vârsta asta că nu ai nimic de spus şi trăieşti în iluzie, e treaba ta. mă oboseşti. ai impresia ca faci ditamai demonstraţiile de ceva, ca argumentezi o chestie, că eşti mare sculă. n-am sa exersez vreun soi de discurs elevat pe tine că nu meriţi.
dacă te rodea întrebarea: nu, nu semnez petiţii pentru căsătorii gay. nu cred că e mediul perfect pentru crescut un copil. asta referindu-mă la cazul general, desigur. în particular evident că prefer un cuplu de gay educaţi şi cu niscai valori morale unui tată beţiv şi-unei mame bătute şi-n culcare şi-n sculare pentru creşterea oricărui puradel.
mai vrei ceva? eu mă amuz aici. cu tine, cu octavian care se semnează, cu lumea în general. mneata eşti mai mult decât limitat în gândire eşti mic mic mic. am fentat eu subiectul? hah! părerea mea despre subiect e a mea şi gata. nu mi-o educi tu şi nici nu ai nevoie s-o ştii. aşa cum garantez că pe nimeni nu interesează la modul genuin părerea ta.
iţi doresc să salvezi lumea. naivule.
May 24th, 2009 at 3:06 pm
Vă doresc la toți să aveți copii care să vă împlinească și să vă facă fericiți prin fericirea lor. Asta contează cel mai mult.
Ștefan, îmi pare rău. Poți să-mi spui Cristi.
May 24th, 2009 at 3:11 pm
Liana,
Totul a pornit de la ironia pe care nu mi-am putut-o controla. Te rog să mă ierţi.
Zeletitia, intensitatea cinismului tău nu e cu nimic mai prejos de zelul lui Octavian sau răbufnirile mele. Bun venit în oală.
Şi dacă te-am jignit cu ceva, te rog să mă ierţi, de asemenea.
May 24th, 2009 at 3:55 pm
just. e mai presus, chiar. nu m-ai jignit, m-ai iritat.
şi da. suntem toţi în aceeaşi oală. aici e esenţa.